Tuesday, November 22, 2005

Gràfiques sobre l'atur

Aquesta pràctica té tres parts:

Primera . Cercar informació.

Aneu a l'Institut d'Estadística de Catalunya (Enllaç IDESCAT a la dreta)i seleccioneu la tercera opció començant pel final:

Anuari Estadític de Catalunya Capítol 3. Treball (Excel)
i us descarregueu a la vostra carpeta excel el corresponent arxiu.

Obriu-lo i, fent servir les corresponents fletxes aneu al full 3.28.

Segona. Fer un gràfic amb Excel

Seleccioneu les dades corresponents a una de les files de la taula i premeu la opció per a fer gràfics ( opció línies). El gràfic resultant s'ha de seleccionar i copiar a un nou llibre d'Excel que creareu amb el nom practica9[id.grup]. Paseu al segon full
i copieu-lo també. Feu el mateix al tercer full.

Tercera. Comparar gràfics i comentar

Aneu al segon full i sobre la gràfica seleccioneu un dels eixos. Amb el botó dret trieu "Format de l'eix" i finalment l'escala. Canvieu el valor del mínim posant-lo, per exemple a 0 i modifiqueu la "Unitat major". Observeu com canvia el gràfic. Quan penseu que teniu un d'apariència prou diferent a l'original paseu al full 3 i feu noves variacions. Finalment deseu el llibre al vostre disquet ( i per seguretat al disc D). Si trobeu problemes obriu un arxiu word i expliqueu-los desant-lo al disquet com bitàcoraPràctica9[id.grup]. Finalment afegiu un comentari al blog sobre com penseu que poden interpretar-se aquests gràfics i com es pot induir una u altra conclusió sense dir mentides només variant els praràmetres.

31 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Al primer gràfic no estan modificades les dades, al segon i tercer si que ho estan. El segon està fet per a que no es noten tant les variacions de l'atur, mentre que el tercer està fet per remarcar les variacions que ha sofert l'atur durant el 2001/2004.

oscar_i_sara_c.

4:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Es interesant això de saber canviar grafics i observar els seus canvis i aixi tambe de pasada he observat que l'atur ha vaixar l'utim any i també és interesant.
Es la primera practica que fai sense Amado i conta que se deu notar:)

Yhasmina Avila

4:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

Es una mica estrany, perquè veien com es el primer gràfic, despues hem canviat les dades per a que no es noten tant els canvis de l'atur i al terse els hem remarcat (les dades de l'atur) canvia moltissim el grafic.
garci & christy107

4:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

comentari:
hoja 1: començant pel 5 com a valor mínim es nota bastant el canvi cap al 3r que està començat pel 0.

hoja 2: al gràfic encara es veu millor la diferència, perquè està començat per 7'5.

hoja 3: el gràfic comença per 0 i està bastant igualat!!!

maria jose, joschy

5:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

El primer gràfic és sense modificar les dades. Al segon, voliem modificar les dades de forma que quasi que no es notés el canvi en els quatre anys. I, finalment, al tercer gràfic, hem modificat les dades per a que es notés un canvi impressionant!
brusca i marta. A-5

5:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

Primer conjuny de dades: he agafat les dades dels homes de 16-24 anys i he fet tres grafics el primer es l'originals el segons i el tercer estan amb les dades de l'escala canviades. Aquests grafics corresponen als fulls 1-2-3.
Segons conjunt de dades: he agafat les dades dels homs i les dones de 16-24 anys i e fet tres grafics també el primer es l'originals el segons i el tercer estan amb les dades de l'escala canviades. Aquests grafics corresponen a els fulls 4-5-6.

damianenco

5:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

Amb aquesta pràctica hem pogut observar que l'informació que ens donen als mitjans de comunicació, sense variar les dades, es pot representar de diferents formes, solament variant l'escala del grafic o les coordenades (x) podem variar la forma del grafic i amb aquest la manera de interpretarla.

LAIA J.CARLOS

5:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

Natros hem fet la variació de les dones entre 16 i 24 anys. Al primer gràfic es veien molt bé l'augment de l'atur (no augmentava molt) en canvi, en el segon, al modificar l'escala la línia puja exageradament. Al tercer hem canviat l'escala, però al allargar el gràfic dóna la impresió que quasi no ha pujat.

A-1 angiba i lluc

5:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

Fen aquesta activitat m'he adonat que ens hem de fixar molt bé els gràfics que ens ensenyen ja que el poden manipular sense haver de canviar les dades, per a fer-nos creure el que a les persones que l'estan mostran es interessi. Els gràfics es poden variar molt fàcilment i com més es nota és varian l'escala i els màxims i els mínims de l'eje Y, però també el podem estirar d'un costat per a fer-lo més ample o canviar els colors encara que en aquestes dues ultimes variacions es nota menys. Les diferencies que hi ha entre el gràfic dos i tres són: que al gràfic 2 els valors van de un en un el màxim és 25 i el mínim 20 mentre que al gràfic 3 els valors van de trenta en trenta, el màxim és 150 i el mínim 0.El gràfic 3 també l'hem estirat una mica i l'hem fet més ample.

AnnaC (A3)

5:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

He empleat les dades de: 16-24 anys

Despres de tenir el grafic original, l'he copiat i a l'hora de canvia el grafic l'hi he intentat donar l'apariencia de que no hi ha casi diferencia, per fer-ho he canviat l'escala de "l'eje de valores" posant-li el maxim a 60 i el minim tal com estava.
Al segon grafic he intentat el contrari, intenta aparenta que hi ha molta diferencia, he tornat a canvia l'escala de "l'eje de valores", però ara el minim l'he canviat a 16,5 i el maxim a 22,5 de manera que la diferencia sigui la menys posible i aparente que a prime cop d'ull que hi ha molta diferencia.
Despres d'haver fet aquesta practica m'he donat conte de que es pot manipula la gent, depenen els interesos de qui fa el grafic, sense caler canviar les dades, nomes canvian l'escala.

Verdú

7:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

BITÀCORA
La dada que he utilitzat per a fer el gràfic ha sigut la taxa d'atur entre els homes entre 16-24 anys.
La primera variació que he fet ha sigut intentar que el gràfic tinguès una pujades i baixades més pronunciades.

Mínim 0 -----> 11
Màxim 25 ----> 23

També he estretit el gràfic per i he aconseguit que semblès que tenia unes pujades i baixades grans.

La segona variació tenia la intenció de fer semblar el gràfic més igual, sense pujades i baixades tan pronunciades.

Mínim 0 -----> 0
Màxim 25 ----> 70

Per a aconseguir-ho, també he fet el gràfic més ample, l'he estirat.


Al principi no he entès molt bé la pràctica perquè no trobava els enllaços i no me'n recordava molt bé de com fer el gràfic, però quan he tingut aquests problemes solventats la pràctica m'ha anat molt bé, ha resultat una de les més fàcils que hem fet.

COMENTARI
Amb aquest gràfic m'he adonat que es pot manipular a la gent(sense caler canviar dades, simplement canviant l'escala) per a fer-los creure el que es vol, perquè normalment les persones només es fixen en el dibuix que fa el gràfic i no en els numeros dels eixos. Per això, si no volem que ens prenguin el pèl hauriem de mirar els gràfics detingudament i analitzar-los amb tranquil·litat.

Lorena xDD

7:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

TAXA D'ATUR DELS ANYS 2001 FINS AL 2004 D'HOMES I DONES DE 16-24 ANYS.

Hem pogut observar que la taxa d'atur dels joves entre els anys 2001 al 2004 la taxa varia entre 17% i 22% no tenen feina. Al primer gràfic podem observar que la taxa d'atur durant els anys no varia molt. Quan ens fixem amb el segon gràfic podem observar que les linies s'estiren, com una recta. Això significa que com ho hem posat amb un màxim de 100 i un mínim de 0 les linies només varien de 5 persones. I finalment a l'ultim gràfic es pot observar com les linies han crescut molt més. Perquè el màxim és 22 i el mínim 16. Llavors com són 5 persones pareix que la taxa sigui bastant elevada. Això pot servir per a diferents mitjans de comunicació per a intentar manipular la visió de les persones de la manera que ells volen, per exemple amb un gràfic com l'anterior.

BITACORA:
Hem tingut problemes per guardar-ho al disquet ja que no hi havia espai. Així que ho hem copiat gràfic per gràfic al word, i com ocupa poc espai, finalment ho hem pogut gurdar.

4TC-11 "Toni i Joanna"

7:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

DE 25-54ANYS
Fen aquests gràfics observem que hi ha que mirar molt bé les dades cuan mirem els gràfics de la premsa,la televisió...
En el primer full esta el original, al segon he canviat el màxim i el mínim de l'eix i les coordenades molt poc,també lem apretat llavors el gràfic pareix que hagui evolucionat molt i per finalitzar el tercer hem canviat molt les coordenades i l'eix, també s'ha estirat, sembla que no hi hague cap evolució.

ALBA IVAN

7:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hem empleat les dades :55 i mes anys de dones.
Ens em donat conte de que en esl grafisc es pot manipular molt a la gent. En el nostre grafic les dades no varien molt però la veritat que enls altres si.
L a getn que mira de pasada un grafic es pot imagianr coses que no son .
Un grafic no solament es mirar les linies ,també es te que mirar les dades .
Alex i Paqui

7:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bitacora de Verdú
Ampliació

He agafat les dades:16-24 anys homes i dones


Aquest grafic amb dues fileres a estat mol paregut a l'altre: una vegada obtingut el grafic original, he seguit els mateixos pasos però aquesta vegada no ho he canviat el maxim a 60, sino a 75 de manera que la diferencia es veia menys i despres al ultim grafic he posat el minim a 14 i el maxim a 24, el minim i el maxim de cada nombre per que aparnte molta diferencia.

7:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

Al primer full de l'excel trobem els 2 gràfics sense cap modificació en les dades.
Al segon full trobem que el primer gràfic ens dóna una impressió com a que les dades no varien molt. El segon gràfic, pronuncia molt l'increment entre el 2001 i 2002.
Al tercer full de l'excel, trobem precisament el contrari que al segon full. El primer gràfic té les variacions molt pronunciades i el segon, no té gairebé variació.

BITÀCORA: L'ordinador on habitualment treballo no funcionava i no he pogut guardar les dades a la meva carpeta.
He hagut de copiar els gràfics al Word perquè la capacitat no em deixava guardar-ho amb l'excel.

COMENTARI PERSONAL:
He trobat molt interessant això de poder fer els gràfics en diferents límits de l'eix de les ordenades. Així, segons la conveniència de cadascú, pots fer uns canvis o uns altres.
"AnnaI"

7:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

He trobat molt interesant i curios esta practica, en aixo, sabem que depen de qui esta detras de cada mitja de comunicació, este mitja pot canviar "la manera de veure el grafic" per a defensar els seus interesos.

8:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

bitacora de asmae i raul:
el comentari anterior que comença per: he trobat...
i acaba per: els seus interesos l'hem escrit nosaltres

grup a-7 asmae i Raul >)))))º>

8:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Fen aquesta practica me'n he adonat que en aquets gráfics ens hem de fixar molt ja que les dades poden ser manipulades fácilment per a que la gent ens ho creguessim

kerenna

8:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Trobo que es pot dona una imatge totalment diferent en molta facilitat. xavier10 XD

8:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

En aquesta pràctica s'observa com es pot canviar els gràfics segons a cada persona o empresa li convingui més, canviant l'eix de coordenades

sulem i rakel

8:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hem agafat les dones d'entre 16-64 anys

Al segon full l'hem fet practicament pla, i al tercer full l'hem fet molt empinat.

Comentari personal:
Es sorprenent com podem modificar unes dades segons com ens interessa que es veiguin.

AngelaB JordiB

12:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

COMENTARI:
En el primer full del llibre d'excel el gràfic està normal, sense cap modificació.
En el segon full tenim el mateix gràfic però com l'he modificat, pareix que les dades no varien molt.
En el tercer full també tenim el mateix gràfic però com li he modificat l'eix i he fet altres canvis, pareix que les dades varien molt.
He trobat interessant aquesta pràctica perquè així segons com et convingui pots canviar coses perquè pareguin unes altres.

Mascha

12:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hem agafat les dades de la taxa d'atur d'homes i dones d'entre 16 i 24 anys.

Al canviar els eixos hem observat que semblava que estiguessem mirant gràfics diferents ja que, observant el primer, en el segon gràfic semblava que hi hagueren grans diferències entre els anys i que haguera augmentat molt l'atur (2001-2002) o que haguera disminuit molt (2003-2004). En el tercer, en canvi, pareixia que les dades es mantinguessin i que no hi haguera massa variació.

Fent aquesta pràctica ens hem adonat de que depenent la base que s'agafa, les dades et poden mostrar una cosa o una altra, depenent de el que interesse demostrar.

BITACORA: Per a canviar el nom de la serie s'ha d'anar a datos de origuen/nombre i escriure'l allí.
Per a posar valor a l'eix X s'ha d'anar a datos de origen i seleccionar Rotulos del Eje de categorias i posar allí les dades, escrites previament al excel.

JosepA i Jael

12:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

En aquesta practica he observat per molt que canvies el grafic les dades sempre se son les mateixes.En el grafic 2i3 he canviat ejes i de simple vista pareixia que eren completament diferents

Eugeni

12:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hem agafat les dones d'entre 16-64 anys

Al segon full em fet un grafic mes alt i al tercer un de mes igual.

Fent esta pràctica ens hem adonat
que depenent la base que s'agafa, les dades et poden mostrar una cosa o una altra segons el que els interesa demostra.

Sara Q Josep R B-8

4:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hem agafat les dades de la taxa d'atur entre els 25 i 54 anys (homes + dones).

En la gràfica dos i tres em notat un gran canvi encara que les dades eren les mateixes. En la 2º pareixia com si tots els anys siguessen iguals i en la 3º com si siguessen molt diferents.

Didac i AnnaB

4:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hem agarrat els homes de 25-54 anys.
En la segona fulla hem agarrat i em canviat en minim i el màxim, i ha quedat una linia practicament plana que pareixia que no tingues variació. En la tercera fulla hem canviat la unitat major i la unitat menor, i ha quedat com si hagues evolucinat molt.
Conclusions:
Hem pogut veure que sense manipular les dades pot canviar la imatge de un gràfic, i donar-nos una ipressió o una altra.
4tb11

4:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

Per fer aquesta pràctica he utilitzat les dades corresponents a la taxa d'atur de persones entre 25 i 54 anys.
Al primer gràfic l'em deixat tal com estava, al segon hem fet una variació ficant de mínim 7'2 i de màxim 8'7 amb un interal de 0'2
i em bist que les pujades i baixades eren molt notables.
Al tercer em ficat de mínim 1 i de màxim 15 amb un interval de 2 i ens ha quedat tto molt igual
CONCLUSIÓ
A la conclusió que em arrivat a segut que només canviat un serie de numeros i sense mentir-mos ens poden er veure el que a determinades persones el interesa, si els interesa que la diferencia es noti molt o que practicament no es noti
GemmaQ i Oana

4:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

hem agafat les dades de la taxa d'atur d'homes i dones d'entre els 16 i 24 anys de 2001 al 2004.

Hem copiat el gràfics als tres fulls però al canviar els eixos dels gràfics del full 2 i 3 ens semblaven diferents a primer cop d'ull.En el segon, la semblava que la taxa d'atur hagués augmentat molt del primer gràfis i al tercer, semblava que no havia variat molt la taxa d'atur. Però,les dades dels tres gràfics eren les mateixes.

Ha estat interessant la pràctica ja que hem vist que modificant només alguns valors dels eixos sense modificar les dades, un gràfic pot variar molt d'un altre.

Lara i Dimytro B-7

4:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

en esta practica hem observat que en les grafic hi ha molta diferencia es que el altre puja i altre en linea recta
fabiola

4:57 AM  

<< Home